Dansk-arabisk netværk skaber initiativer til modstandskraft mod ekstremisme

Dansk-arabisk netværk skaber initiativer til modstandskraft mod ekstremisme

Workshop i Libanon: Dansk-arabisk netværk udvikler redskaber til at styrke kvinder i at skabe modstandskraft mod radikalisering og voldelig ekstremisme via sociale medier. Workshoppen er arrangeret af Danmission og deres partnerorganisation (Forum for Development, Culture and Dialogue (FDCD). De 20 deltagere planlægger og afvikler på en uge en kampagne og nødvendigheden af digital sikkerhed. Kulturel, religiøs og sproglig diversitet bliver af deltagerne set som en styrke i deres fælles kamp mod radikalisering og voldelig ekstremisme.

 

Energiske deltagere spilder ikke tiden

Lyden af stole, som trækkes tilbage, fylder rummet. De 20 deltagere strømmer ud i de arbejdsgrupper, som de for få sekunder siden er blevet tildelt. Notesblokke og kuglepenne medbringes. Enkelte løber for at få den bedste placering i hotellets reception før de andre grupper kommer i tanke om det selv samme. Ingen tid at spilde. Store stykker papir i plakatstørrelse uddeles. Papirerne udfyldes med grafer, ord og tegninger med farverige streger. De diskuterer hvilke ord, der skal bruges strategisk i en kampagne mod radikalisering og voldelig ekstremisme ved at gøre brug af sociale medier. Igen er der ingen tid at spilde.

 

 

Gruppe samlet om diskussion af kampagnens udformning

 

 

Dansk-arabisk netværk udvikler redskaber til modstandskraft mod radikalisering

Deltagerne i programmet “Empowering Women Countering Extremism” (EWCE) udstråler mod, energi og interesse. Programmet, som er organiseret af Danmission i samarbejde med den libanesiske partnerorganisation, Forum for Development, Culture and Dialogue (FDCD), består af et seminar og en workshop. Deltagerne får mulighed for at skabe et dansk-arabisk netværk, som skal udvikle redskaber til at styrke kvinder i at skabe modstandskraft mod radikalisering og voldelig ekstremisme via sociale medier. Seminaret foregik i oktober og det nyetablerede netværk er igen samlet til en workshop i december. Det hele foregår i Brummana, som ligger i et bjergrigt område nord for Beirut. Her er der mod vest udsigt til Middelhavet og sneklædte bjerge mod øst.

Kvinder og mænd fra henholdsvis Danmark, Egypten, Irak, Jordan, Libanon, Marokko, Syrien og Tunesien deltager i programmet. Gruppen består blandt andet af aktivister, ildsjæle, konsulenter, studerende, undervisere og NGO-ansatte. Deltagerne har alle erfaring med sociale medier og flere arbejder i forvejen med dialog og kvinderettigheder. Fælles for dem alle er, at de er interesserede i at forhindre en stigning af radikalisering og voldelig ekstremisme.

 

Vi unge er fremtiden og vil være en aktiv og effektiv del af samfundet. Programmet giver mig redskaber til netop at gøre det”  

 

Forhåbning om livslangt og internationalt netværk

En af de energiske deltagere er 22-årige Yamana Zedan fra Damaskus i Syrien. Hun er ungdomsaktivist og arbejder med digital markedsføring. Hun fortæller indlevende om, hvordan hun er med til at forbedre unges forhold i Syrien. Hun kan ikke skjule sin entusiasme for ungdommens rolle, da hun bliver spurgt om at opsummere, hvad hun har fået ud af at deltage i programmet: ”Vi unge er fremtiden og vil være en aktiv og effektiv del af samfundet. Programmet giver mig redskaber til netop at gøre det”. Hun har en mission om, at starte initiativer og hjælpe kvinder i sit lokalsamfund til at stoppe radikalisering og modsige voldelig ekstremisme. Programmet giver hende mulighed for sammen med de andre deltagere at skabe et livslangt og internationalt netværk af ligesindede ledere. Noget hun havde forventninger til på forhånd, som heldigvis er blevet indfriet.

 

På internettet kan jeg fremme ideer, løse mange problemer eller skabe opmærksomhed om et emne – for eksempel ekstremisme”

 

De sociale medier giver os en stemme

På et personligt plan har Yamana Zedan fået mere viden om ekstremisme og hvordan hun som kvinde kan handle, når hun oplever ekstremisme på sociale medier: ”I dette program lærte vi at skabe og afvikle en effektiv kampagne. Vi fik redskaber til at forbedre kampagnen på forskellige medieplatforme, for eksempel ved at have det rette ordforråd, beskrive og lokalisere vores målgruppe”. Yamana Zedan nævner også, at de fik redskaber til at starte en dialog med en ekstremist, for at influere dem. Det er en risikabel affære, men Yamana Zedan er ikke i tvivl om, at brugen af den rette tilgang kan gøre en forskel og derved opnå programmets mål. For hende giver de sociale medier hende en stemme: ”På internettet kan jeg fremme ideer, løse mange problemer eller skabe opmærksomhed om et emne – for eksempel ekstremisme”. EWCE-programmet gør netop brug af de sociale mediers muligheder.

 

 

Workshoppen bar præg af tid til gruppearbejde og diskussion i fællesskab

 

 

Bevidsthed om brugen af ord i kampen mod ekstremisme

Meriem Ben Lamine fra Tunesien havde ventet forventningsfuldt på at workshoppen skulle starte: ”Jeg er meget glad for at være her og har ventet længe på, at vi sammen skal kæmpe imod ekstremisme”. Med baggrund som advokat konsulterer hun til hverdag organisationer om kønsrelateret vold. Hun fortæller, at i den arabiske verden lider kvinder på grund af ekstremisme og dets konsekvenser. Både politisk set og i deres egen omgangskreds. Generelt set er det svært at vide, hvordan og hvilke redskaber man skal bruge for at hjælpe kvinder med at bekæmpe ekstremisme. Men for Meriem Ben Lamine har en af underviserne på workshoppen givet hende konkrete redskaber til det: ”Den verbale strategi, som konsulenten Sven Hughes præsenterede for os er meget brugbar. Her lærte vi på en praktisk måde at bruge de rette ord i vores kampagne til at modsvare ekstremisme”.

 

 

Sven Hughes lytter til Ines fra Tunesien.

 

 

Strategisk og praktisk tilgang er nødvendigt

Det er essentielt at vide, hvordan vi skal kommunikere, når vi sammen skaber en kampagne til at modsvare ekstremisme, indleder Sven Hughes sit oplæg med. Han forklarer fordelene i brugen af ord på en strategisk måde. Præsident Barack Obamas valgkampagner fra 2008 og 2013 udgør et eksempel. Det står klart. For hvem kan ikke huske ord og sætninger som ”Hope”, ”Change” eller ”Yes, we can”.

Sven Hughes er konsulent hos Global Influence. En britisk organisation der blandt andet udtænker kampagner til bekæmpelse af voldelig ekstremisme. Sven Hughes forklarer, at der eksisterer en verbal krig. ”I den verbale krig, må man lære modstanderens sprog, for hvordan kan du bekæmpe ekstremisme, hvis du ikke ved, hvordan de kommunikerer?”, spørger han deltagerne. Han pointerer, at det er nødvendigt at analysere deres sprogbrug, symboler og andre måder at udtrykke sig på de sociale medier, da det vil hjælpe dem til at sammensætte en effektiv kampagne. Hvis Daesh (ISIS) kan udnytte de sociale medier til at fremme deres sag, vil vi kunne bruge samme metode, men med det direkte modsatte formål. Sven Hughes argumenterer for, at hvis deltagerne sammensætter nøje udvalgte nøgleord i deres kampagne, vil de få succes.

 

 

Dr. Jad Melki underviser deltagerne i brug af appen “Videolicous” til deres kampagne

 

 

Deltagerne bliver uddelt i grupper og skal nu lokalisere deres målgruppe og de nøgleord, som skal bære deres kampagne. Workshoppen har en praktisk tilgang, som flere af deltagerne udtrykker en tilfredshed over. I forskellige hjørner af hotellet summer det af samarbejde på tværs af kultur, landegrænser, religion og sprog. Det er udfordrende, men deltagerne ser det som en fordel for det arbejde de sammen skal udføre. Forskelligheden styrker dem i at se deres kampagne fra forskellige perspektiver.

 

 

Nadia, Rihame, Sanaa og Meriem prøver app’en “Vidiolicious”.

 

 

Inspiration fra andre kampagner

Udover at lære om verbale strategier, var Assaad Zebian fra den libanesiske ”You Stink” bevægelse også inviteret til at fortælle om deres succesfulde kampagne. Formålet var, at deltagerne skulle blive inspireret af, hvilke initiativer og erfaringer de havde gjort sig, da de startede med at kritisere den libanesiske regering for ikke at finde optimale og længerevarende løsninger på skraldekrisen i 2015. En erfaring, som Assaad Zebian delte med deltagerne, var ikke at fragmentere sig i mindre grupper og derved miste retning. De skulle derimod stræbe mod at være en enhed med et unisont sprog. Den erfaring tog deltagerne til sig.

Når de præsenterede deres gruppearbejde for hinanden i plenum, var enighed om delelementer til deres kampagne essentielt for at komme videre i processen. Thaer Ghandour, som er journalist og debattør, stod for at hjælpe deltagerne på rette vej. Han har erfaring med sociale medier, samt udtænkning og afvikling af kampagner. Thaer Ghandour delte ud af sine erfaringer og stillede dem konstruktive og kritiske spørgsmål, så de kunne forbedre deres kampagne.

 

 

Vi øger vores tilstedeværelse i den digitale verden. Derfor må vi være ligeså bevidste om vores digitale sikkerhed som i den fysiske”

 

 

Digital sikkerhed er nødvendigt i kampen mod ekstremisme

Det er en risikabel affære at modsvare ekstremister på de sociale medier, da deltagerne hurtigt kan blive ofre for simple hackerangreb. Derfor undervises deltagerne i digital sikkerhed. ”Vi øger vores tilstedeværelse i den digitale verden. Derfor må vi være ligeså bevidste om vores digitale sikkerhed som i den fysiske”, nævner den libanesiske journalist Imad Bazzi for deltagerne. Under sit oplæg om digital sikkerhed viser Imad Bazzi, hvor meget vi ikke ved om sikkerhed på diverse sociale medier. Det overrasker flere af deltagerne. Derfor bliver deltagerne også undervist i, hvordan de hurtigt kan ændre deres sikkerhedsindstillinger på for eksempel facebook, twitter og deres eget mailssystem. ”For mit vedkommende er min sikkerhed første prioritet, hvilket også bør gælde for jer”, pointerer Imad Bazzi. Han taler af erfaring og nævner flere eksempler på, hvordan nogen har prøvet at hacke hans mailssystem.

 

 

Rana fra Syrien deler ud af hendes erfaringer som radiovært på et syrisk radiostation, der fokuserer på kvinderettigheder.

 

 

Kampagnens resultater

Workshoppens forløb er både præget af uenighed og enighed om, hvordan kampagnen skulle sammensættes. På workshoppens femte dag blev den publiceret på blandt andet facebook og twitter. Kampagnen sætter fokus på kønsrelateret vold. Den inkluderer blandt andet en plakat og video. Deltagerne producerede også en plakat med fakta om kønsrelateret vold. Plakaten med teksten ”Er du vred? Lad det ikke gå ud over hende!” viser en kvinde og to mænd, hvoraf den ene afholder den anden mand fra at slå kvinden. I videoen tager fem mænd afstand fra vold mod kvinder. Hver og en af dem, præsenterer sig selv og gentager sætningen ”Jeg er imod kønsrelateret vold”. På facebook er kampagnens delelementer indtil videre delt over 50 gange og i alt blevet set 10.500 gange.

Programmet og kampagnen endnu ikke overstået. Der forventes at deltagerne starter egne initiativer i deres hjemlande, som vil styrke kvinder i at skabe modstandskraft mod radikalisering og voldelig ekstremisme. Erfaringer fra seminaret og workshoppen vil de implementere i deres eget arbejde og hverdag. Det samlede resultat bliver i marts evalueret. Indtil da venter deltagere, arrangører og undervisere spændt på, hvad og hvordan resultaterne udarter sig.

 

 

Waleed fra Iraq og Shymaa fra Egypten fejrer at de har modtaget deres certifikat.

 

Dansk-arabisk netværk er styrket

Gensynsglæden var stor på ankomstdagen for workshoppen. Glæden over at modtage deres certifikat på workshoppens sidste dag var også tydelig hos deltagerne, men med et vemodigt strejf, da det betød, at workshoppen nu sluttede. Der er ingen tvivl om, at det dansk-arabisk netværk er blevet styrket i ugens løb. Deres gode samarbejde og erfaringer har været essentielt for det resultat de sammen har skabt og vil skabe.

 

 

 


– Artikel og foto: Amalie Ehmsen ase@danmission.dk –