I øjeblikket har jeg en engelsktime hver torsdag morgen sammen med klassen, der læser på sidste år til at blive præster. Min mor havde smuglet nogle spilleterninger ned i min kuffert, som nu bliver brugt i undervisningen. Eleverne i klassen skal gå sammen to og to, hvorefter hvert par får udleveret en terning. Der bliver slået med terningen og slår man en sekser skal man lave opgave seks. Det fungerede rigtig godt og de forstod alle hvad det hele gik ud på.
Dog blev der fra nogle af eleverne klaget over sværhedsgraden på opgaverne. De var simpelthen for svære. Modsat sagde nogle andre elever at opgaverne var på et passende niveau. Det giver udfordringer når engelsk niveauet er så forskelligt i klasserne. Trods alt var de alle sammen enige om, at den sværeste opgave var, hvor de skulle sætte et ord sammen med en farve. Jeg havde farvet nogle stykker papir i forskellige farver og skrevet farverne ned på nogle andre stykker papir. Her skulle eleverne så kombinere farven med det rigtige ord. En opgave jeg troede der ville være forholdsvis nem for eleverne.

Det er meget interessant, at få en indsigt i hvordan skolen fungerer i Tanzania. Det er meget nyt for eleverne, at jeg bruger spil i min undervisning. Heldigvis elsker alle eleverne det og det er så rart at se, at selv dem, som har det meget svært ved engelsk, har det sjovt i engelsktimerne. Den almindelige måde at blive undervist i engelsk hernede er, at en lærer siger et ord eller en sætning, hvorefter alle eleverne gentager. Sådan fortsætter de i halvanden time.
Jeg er glad for, at jeg har fået muligheden for at vise disse mennesker, at det er muligt, at lære et sprog på en anden måde.
Del en kommentar